Jak spać, aby się wyspać?

Spanie to czynność, którą wykonujemy codziennie od momentu naszych narodzin przez całe życie i bez której nie moglibyśmy normalnie funkcjonować. To sen reguluje działanie całego naszego ciała, wpływa na nasze samopoczucie, zdrowie i działanie naszego mózgu.

Niedobory snu mogą mieć wiele negatywnych skutków, jak ciągłe poczucie zmęczenia, kłopoty z koncentracją, osłabienie naszego układu immunologicznego, wzrost wagi czy problemy z ciśnieniem, dlatego bardzo ważna jest odpowiednia higiena snu. Jak zatem zadbać o odpowiedni sen?

Długość snu i jego fazy

Sen dzieli się na dwie fazy: NREM i REM. Faza NREM to pierwsza faza snu, która następuje zaraz po zaśnięciu. W fazie NREM następuje przejście z bardzo płytkiego snu do głębokiego. Faza REM to sen głęboki, to właśnie w tej fazie powstają nasze sny.

Fazy te następują po siebie w wielu powtarzających się jednej nocy cyklach. Dlaczego fazy snu są ważne? Jeżeli wybudzimy się ze snu w nieodpowiednim momencie, czyli w fazie REM, będziemy czuli się niewyspani. Co zrobić, aby budzić się w odpowiedniej fazie?

Najlepszym rozwiązaniem będzie zadbanie przesypianie odpowiedniej liczby godzin. Zatem ile powinniśmy spać, żeby obudzić się w odpowiednim momencie i rano tryskać energią? Osoba dorosła powinna przesypiać około 7-9 godzin dziennie, dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym odpowiednio 8 i 9 godzin dziennie, zaś osoby starsze 6-7 godzin dziennie. Ważne jest także kładzenie się spać o regularnych porach, ponieważ stabilny rytm dobowy również pomaga nam w uzyskaniu dobrego, regenerującego snu.

Nie jedz za późno!

Czy pora spożycia kolacji ma wpływ na nasz sen? Ależ oczywiście! Zbyt późne zjedzenie kolacji sprawi, że po zaśnięciu nasz układ trawienny wciąż będzie aktywny, a jego działanie zaburzy procesy regeneracyjne zachodzące w naszym organizmie.

Podobnie zbyt wczesny posiłek przed snem sprawi, że się nie wyśpimy, ponieważ będziemy odczuwać głód w trakcie snu. Ile wcześniej przed snem należy spożyć ostatni posiłek? Dietetycy zgodnie zalecają, aby jeść kolację około 3-4 godziny przed snem. W tym czasie nasz organizm powinien uporać się z trawieniem, lecz jednocześnie nie powinniśmy odczuwać głodu.

Cisza i spokój.

Warto przed snem zadbać o warunki panujące w sypialni, przewietrzyć ją, wyregulować temperaturę tak, aby nie było ani zbyt zimno ani zbyt gorąco. Zadbajmy o to, aby nasza sypialnia wieczorem zamieniała się w oazę ciszy i spokoju, zgaśmy wszystkie światła i zasłońmy okna, aby nie przeszkadzały nam światło i hałas dochodzące z zewnątrz.

Pamiętajmy o odpowiedniej higienie snu, ponieważ dobry sen jest bardzo ważny dla prawidłowego funkcjonowania naszego ciała.